VOORWOORD: OVER PARTNERSCHAPPEN
Onlangs was ik te gast op een netwerkdag met hr-personeel uit verschillende bedrijven en organisaties. De organisator had me uitgenodigd om een presentatie te geven over de voorwaarden voor een succesvolle omslag in de werkorganisatie. Ik had er best zin in: eindelijk nog eens ‘echt’ onder de mensen komen om een verhaal te kunnen brengen gestoeld op jouw ervaringen als kenniswerker of leidinggevende.
Naast de inhoudelijke toelichting deed alles daarrond er voor mij minstens even sterk toe: de aangename setting in een groene omgeving, de connectie met de kenniswerkers in de zaal, de bevestigende knikken, de inspirerende getuigenissen en vragen vanuit een oprechte interesse maar ook de kritische noten. En zeker ook de persoonlijke uitwisseling tijdens de pauze en de diepgaandere gesprekken tijdens de middaglunch in de buitenlucht. Het was de inspanning van de voorbereiding best waard. Een werkbare basis voor een nakend partnerschap tussen hr en vakbond?
Eén onderwerp bleef nog een hele tijd doorwerken in de gesprekken: leren en ontwikkelen op en rond de werkvloer. Veel organisaties kampen met de vraag hoe ze hun werknemers, ook kenniswerkers, kunnen motiveren om opleidingen te volgen en te leren in een context van continue veranderingen. Het budget is er. Maar de interesse is matig. In onze gesprekken vroegen we ons af of hr en werknemersvertegenwoordigers rond deze uitdaging hechte partners kunnen worden.
Het antwoord op die vraag zat eigenlijk in de afrondende boodschap van mijn presentatie. Het is een niet onbelangrijk antwoord op alle vragen over partnerschappen tussen hr en vakbond.
Voor hr-spelers is de uitnodiging het sociaal overleg aan te durven als ideaal kanaal om een gezonde dialoog aan te gaan over wat er voor werknemers toe doet. Als hr uitstraalt dat sociaal overleg tijdverspilling, een noodzakelijk kwaad of enkel voor troublemakers is, dan verkleint de kans op een constructieve dialoog. En ook nog dit: faciliteer actief de communicatie tussen werknemersvertegenwoordigers en hun collega’s. Als hr probeert de interactie klein te houden, vermindert de kans dat werknemersvertegenwoordigers in staat zijn een breed gedragen standpunt in te nemen.
Is dit geen mooie basis voor een partnerschap tussen hr-diensten en werknemersvertegenwoordigers?
Never Work Alone 2022 | Auteur: Sandra Vercammen | Foto: Dries Luyten