“Samen zoeken we naar oplossingen”
ACV-medewerkers gidsen je door juridisch kluwen
Een juridisch vraagje over je job? Dan ben je bij het ACV aan het juiste adres.
Hendrik Blondeel en Ann Diliën werken op de juridisch dienst van het ACV en kennen het klappen van de zweep. “Luisteren en analyseren,” noemt Hendrik de essentie van hun job. “Want de vraag waar iemand mee bij ons aanklopt is vaak een opstap naar een complexer probleem. Het is dan aan ons om te peilen naar wat de vraagsteller echt van ons wil.” Ann vult aan: “Samen met het lid zoeken we naar de beste manier om het probleem aan te pakken.”
Met welke vragen kloppen mensen bij jullie aan?
Hendrik: Dat is heel uiteenlopend. En ook steeds complexer. Loon, arbeidsduur, opzegperiode, auteursrecht, concurrentiebeding… Vaak komt er van alles samen. Dan is het aan ons om te analyseren wat eigenlijk de achterliggende vraag is. En vooral ook wat precies van ons verwacht wordt. Sommige leden willen vooral ons advies en stappen zelf naar hun werkgever. Zeker werknemers die stevig in hun schoenen staan, pakken de dingen graag zelf aan op basis van de juridische informatie die ze bij ons krijgen.
Ann: Maar even goed zijn er leden die willen dat wij contact opnemen met de werkgever. Soms zelfs met heel hoge verwachtingen die wij dan een beetje moeten temperen. Na een ontslag misnoegd proberen je werkgever eens goed ‘terug te pakken’, is niet de beste manier om iets voor elkaar te krijgen. Dan proberen wij objectief te kijken naar wat aantoonbaar fout is en of we dat kunnen rechtzetten. In eerste instantie in overleg met de werkgever. Soms stappen we ook naar de rechtbank, maar vaak is wat mensen willen niet juridisch afdwingbaar. Een ontslag kan heel onrechtvaardig aanvoelen, maar toch juridisch helemaal in orde zijn.
“Vaak verbergt een vraag ook nog eens veel deelvragen. Dan heb je iemand nodig die je met kennis van zaken de weg wijst uit het juridische moeras.”
Hoe reageren mensen dan?
Ann: Dan zijn ze uiteraard teleurgesteld. Maar gelukkig zijn dat uitzonderingen. Onze meeste leden zijn wel voor rede vatbaar.
Hendrik: Ik heb in de loop der jaren geleerd heel open en eerlijk te zijn. Ik probeer te hooggespannen verwachtingen al van bij de start te vermijden.
Ann: Als iemand met een onmogelijke vraag of verwachting komt, heb ik al geleerd dat je dat best meteen zegt. Dat levert meer tevredenheid op dan wanneer je toch probeert om het te halen maar het uiteindelijk toch niet lukt. Dat blijkt moeilijker te aanvaarden.
Hendrik: Als we van in het begin goed uitleggen wat mogelijk is, dan is er wel begrip. De wetgeving is wat ze is. Soms zijn er onvolkomenheden of kan je niet afdwingen wat je eigenlijk zou willen. En ook een verstoorde arbeidsrelatie met een onwillige werkgever is moeilijk juridisch recht te trekken.
Artsen klagen wel eens over patiënten die ‘dokter Google’ consulteren. Worden ook jullie wel eens geconfronteerd met leden die het internet hebben afgeschuimd?
Ann: Soms. We merken alleszins wel dat mensen vaak zelf op zoek gaan naar informatie. Op het internet, bij vrienden, bij de vakbond. Soms komen ze bij ons voor een ‘second opinion’ of toetsen ze onze info achteraf nog bij anderen. Mensen shoppen meer dan vroeger.
Hendrik: Maar de oplossing is meestal niet zo eenduidig te vinden op het internet. Wetgeving en rechtspraak zijn zeer complex! En vaak verbergt de eigenlijke vraag ook nog eens veel deelvragen. Dan heb je iemand nodig die je met kennis van zaken de weg wijst uit het juridische moeras.
Ann: Ik heb ook al leden geweten die ons vroegen om hun eindafrekening bij ontslag eens grondig uit te vlooien, omdat ze dachten dat er iets niet in orde was. Maar dan stelden we vast dat er ook fouten in hun voordeel opdoken. Het is dan maar goed dat ze die niet meteen in een opwelling hebben aangevochten. Want dan zouden ze nog meer op het spel gezet hebben.
Jullie worden uiteraard meestal gecontacteerd als het fout loopt. Hoe kunnen mensen vermijden dat het zo ver komt?
Ann: Steeds vaker krijgen we vragen naar contractadvies. Dat is altijd een goed idee. Want op het moment dat je tekent, leg je een aantal dingen vast, waar je nadien niet meer op kan terugkomen. Het kan dus geen kwaad om daar eens goed naar te kijken en te weten wat er in je contract staat. Wij kijken graag even mee. We weten waar we op moeten letten. Je kan voor je tekent ook altijd verduidelijking vragen aan je werkgever. Uiteraard is niet elke bepaling in je contract helemaal hoe je het zelf liefst hebt. Het is wat geven en nemen. Maar het is altijd goed om op zijn minst te weten wat er precies in staat en waartoe jij en je werkgever zich engageren.