De helpers van de helpers

ACV Kader bestaat voor het overgrote deel uit de dagelijkse inspanningen van personeelsvertegenwoordigers die in bedrijven en organisaties aanvoelen wat hun collega’s nodig hebben. Uit levensechte ervaringen distilleren ze thema’s die ze in overleg met collega’s en werkgevers ter harte nemen.

Maar achter die grote groep geëngageerde werknemersvertegenwoordigers zit ook een divers team professionals. Zij helpen de afgevaardigden op de werkvloer om hun collega’s vooruit te helpen. Die helpers van de helpers brengen we in deze editie van Never Work Alone graag even voor het voetlicht.

Jean Marc, nationaal secretaris

Als nationaal secretaris van ACV Cadres is Jean-Marc Lepied verantwoordelijk voor de organisatie van de Franstalige kaderwerking van het ACV. “We werken heel sterk rond communicatie met de kaderleden en leidinggevenden. Dat doen we via het magazine dat je nu in handen hebt,” zegt Jean Marc, “maar ook via regelmatige nieuwsbrieven.” Een ander aandachtspunt is de dienstverlening. “Dat is de essentie van ons vakbondswerk. Onze leden kunnen ons altijd bereiken via e-mail of telefoon. En uiteraard kunnen ze ook een afspraak maken om samen hun dossier te bespreken.” Ook vorming van de personeelsvertegenwoordigers is voor Jean Marc een speerpunt. “Daarnaast zetten we ook sterk in op collectief vakbondswerk. We willen problemen collectief aanpakken. De individuele vragen en signalen die we krijgen van op de werkvloer tillen we op naar een collectief niveau. Die collectieve dimensie is het meest complexe onderdeel van het vakbondswerk met kaderleden. Maar essentieel om vooruit te gaan!”

Nouchka, vakbondssecretaris

Nouchka Roelants ondersteunt personeelsvertegenwoordigers in het overleg. “Samen met hen zoek ik manieren om thema’s die leven onder de aandacht te brengen en samen met alle betrokkenen te zoeken naar oplossingen. Dat heeft veel te maken met zichtbaarheid en communicatie. Samen met personeelsvertegenwoordigers in de onderneming werken we een aanpak uit om rond concrete dossiers vooruitgang te maken. Via thematische webinars  zorgen we voor deskundige informatie, maar polsen we meteen ook naar ideeën die leven op de werkvloer. Inspraak en betrokkenheid maken zo een essentieel deel uit van onze aanpak. Vaak vertrekt een traject vanuit een individuele vraag. Maar op deze manier zorgen we ervoor dat het antwoord past in collectieve vooruitgang, waar iedereen beter van wordt. Want dat is de essentie van het sociaal overleg.”

Vic, vakbondsecretaris

Vic Van Kerrebroeck is als vakbondssecretaris gespecialiseerd in kaderissues. “Dat betekent dat andere vakbondsmedewerkers mij erbij halen bij vragen waar ze niet meteen een weg mee weten. Dat geldt zowel als het gaat om collectieve afspraken als voor individuele dienstverlening.” En hij verduidelijkt zijn rol met een voorbeeld. “Bij Pfizer bijvoorbeeld wil de werkgever een cafetariaplan invoeren. Dat is een specifieke verloningsvorm die vooral aan kaderleden wordt aangeboden. Maar de invoering van zo’n plan werpt vaak heel wat vragen op. De knowhow die ik op dat vlak heb opgebouwd, helpt dan om het personeel de nodige antwoorden te kunnen geven in aanloop naar het plan. Maar ook heel wat individuele vragen komen bij mij terecht. De voorbije maanden hielp ik onder andere een directrice van een ziekenhuis die een dading kreeg voorgeschoteld, een kaderlid dat bij detachering naar het buitenland een buitenlands contract kreeg voorgeschoteld, een kaderlid dat zich vragen stelde bij de eenzijdige wijziging van zijn commissieloon… De voorbije jaren heb ik rond de meest uiteenlopende thema’s toch wel wat kennis opgebouwd, die aardig van pas komt.

Marc, loopbaancoach

Marc Van den broeck werkt vanuit het loopbaancentrum van ACV op maat van kaderleden en hun afgevaardigden. “Ook niet-kaderleden kunnen bij ons terecht, maar we merken dat kaderleden toch vlot de weg naar ons vinden. We hebben een specifiek aanbod voor startende leidinggevenden. We staan dan met hen stil bij hun sterktes en zwaktes en de basisprincipes van leiding geven. Maar we  zoeken met hen ook naar de leidinggevende aanpak die past bij hun persoonlijkheid. Want er is uiteraard niet één aanpak. Je blijft best dicht bij wie je bent als persoon. Een beetje parallel met dat aanbod hebben we ook een aanbod ontwikkeld voor beginnende hoofdafgevaardigden. We ondersteunen hen bij het aansturen van het vakbondsteam. Want vrijwilligers aansturen is zowat het moeilijkste dat er is,” legt Marc uit. “Daarnaast bieden we ook workshops aan waar nogal wat kaderleden aan deelnemen: zichtbaarheid op het werk, de kracht van ervaring, herstel na burn-out… En nieuw is ons aanbod voor jongeren, die niet in aanmerking komen voor loopbaancheques omdat ze nog geen zeven jaar werken. Daar zijn ook wel wat kaderleden of kenniswerkers bij. Die kunnen sinds enige tijd ook bij het ACV terecht.”

Marian, vakbondssecretaris

Marian Willekens is al dertien jaar vakbondssecretaris en altijd nauw betrokken geweest bij de kaderwerking. “Ik heb altijd gewerkt in sectoren en bedrijven met een grote kadergroep. Hoewel hun thema’s vaak wat specifiek zijn, zie ik eigenlijk weinig verschil tussen vakbondswerk voor kaderleden en voor andere personeelsgroepen. We proberen altijd zo veel mogelijk samen te werken. Dat maakt ons allemaal sterker. Maar we verliezen natuurlijk nooit de eigenheid van de verschillende groepen uit het oog. Zo verschilt hun loonbeleid of mobiliteitsbeleid vaak van dat van de andere werknemers. Ook de relatie tussen de kaderleden en hoger management maakt dat er vaak een andere aanpak nodig is. Als secretaris laat ik me altijd leiden door de personeelsvertegenwoordigers. Samen zoeken we een strategie om ons doel te bereiken. In de scheikundesector is een extra drempel de discussie over de kadervertegenwoordiging in de vakbondsafvaardiging. Die maakt het vaak onmogelijk om cao’s af te sluiten voor kaderleden. Toch vinden we toch altijd manieren om de kadergroep te informeren of in dialoog te gaan over wat zij belangrijk vinden. Want kaderleden zijn ook werknemers. Ze verdienen net zo goed een plaats in het overleg als andere personeelsgroepen.”

Katrien, vormer

Katrien Lindemans werkt op de vormingsdienst. Vanuit die rol versterkt ze personeelsvertegenwoordigers in het overleg. Ze krijgen er van naaldje tot draadje uitleg over de sociale wetgeving, maar leren er ook hoe ze verbinding kunnen maken met hun collega’s of hoe ze onderhandelingen moeten voeren. Tijdens de vormingsmomenten leren de deelnemers niet alleen iets van haar, maar ook van elkaar, beklemtoont Katrien. “Tijdens een vormingsdag vorige week zei iemand al lachend ‘we zijn een zelfhulpgroep’. En dat klopt eigenlijk wel. Samen zoeken we hoe we op een goede manier onze taak als werknemersvertegenwoordiger kunnen volbrengen. Voor een kaderlid is vakbondswerk niet altijd evident. Zo had ik een kaderlid op vorming die de nakende herstructurering mee voorbereidde in het directiecomité. Wanneer de acties over de herstructurering op de agenda van de kern stond, ging zij telkens even koffie drinken. In het directiecomité deed zij hetzelfde. Dit was haar copingstrategie om zuiver om te gaan met beide rollen. Vaak heeft een kenniswerker vanuit zijn job ook dat tikkeltje inhoud meer mee en dat is een verrijking voor de kernwerking. Zo herinner ik me ook een kaderlid dat ieder jaar voor zijn vakbondscollega’s een moment voorzag om de financieel-economische situatie van het bedrijf toe te lichten. Van zo’n inspirerende voorbeelden leren we allemaal.”

Never Work Alone 2024 | Auteur: Jan Deceunynck | Foto: Shutterstock